söndag 26 juli 2009

Finalbord

Gårdagens bigstack på klubben började helt okej. 44 spelare var med och jag hamnade på ett bra bord och första timmarna byggde jag stack sakta men säkert. Startstacken var 25k i andra paus hade jag fördubblat den utan någon speciell hand och allt kändes finfint. Men så kommer två nya spelare till bordet då två fiskar slås ut nästan samtidigt, mörkarna ökar och jag tappar lite chips då jag är väldigt kortkall. Hittar en AK i ett squeezläge men får ingen action.

Sedan pendlar jag mellan 30-40k länge som då är lite under average. Alla mina moves under den här perioden gick helt åt pipan. Antingen berodde det på att hela bordet bestod av bra spelare och läste sönder mig. Eller så sprang jag in i händer helt enkelt. Kallt var det i alla fall.

Med 14 spelare kvar fick jag byta bord för första gången i turren. Den riggen funkade direkt då jag hittade KQklöver och ställde in mina sina 10bb. Blinds var 1500/3000/500 och jag fick 2 syn. 4 4 2 på två klöver på flopp och mitt hop levde. Turn K och river K och jag tripplade upp till average stack på 90k.

Gled in på finalbordet med samma stack (fast då var avg 110k) och blinds är 2500/5000/500 då jag hittar 77 på knappen. Alla lägger till Pommes som höjer till 15k med 100 bakom. Jag funderar inte länge utan ställer in mina 16bb. Han synar rätt snabbt och vänder upp AK off. Potten är för platsen som chiptvåa om jag vinner och chipetta om Pommes vinner. Dealer Tobbe dödar dock mig direkt med ett A på flopp och jag åker ut tre platser före pengarna efter 10 timmars pokerspelande.. kul. Men jag ångrar inte handen jag åkte i. Den är nästintill automatisk i det läget va?

En hand som jag däremot ångrar hur jag spelade var när det återstod 12 spelare i turneringen. Blinds 2/4k med ante och jag har min 80k stack. Pekka (80-90k) höjer i tidig position till 11k och jag hittar AA i sen. Här har jag tre alternativ. Jag kan:

1. Ställa in och reppa AK
2. Kallsyna med risk att trappa mig själv.
3. Återhöja och ta potten som den är.

Självklart väljer jag det absolut sämsta med att reraisa och får se Rami vika QQ bakom mig på bb och Pekka folda sin Ax. TILT... Hade jag bara kallsynat som jag tänkte göra först hade jag dubblat upp där och då till en bra stack. Istället gick det som det gick. En sista anledning till att kallsyna var att Pommes satt på sb och alla vet ju hur mycket han älskar att squeeeza ;)

Aja, man lär så länge man lever. Adjö för nu.

Nickelback - Something in your mouth

Inga kommentarer: