onsdag 15 april 2009

Projektarbete

Om exakt en vecka åker jag till Holland med ett par tjejer i klassen, några lärare och någon rektor. Där ska vi bo hos olika värdfamiljer och medverka på en internationella samhällskonferens och hålla en muntlig presentation på engelska inför väldigt många människor. Detta är en uppföljning på förra årets Estlandsresa och också mitt projektarbete.

Ett ganska slappt projektarbete kan tyckas och jag är glad att vi fick möjlighet att göra det här som vårt projektarbete. Men nu är det endast en vecka kvar till resan och hela vår grupp har skjutit upp det här för länge nu och jag känner hur paniken så smått börjar komma då vi ännu inte satt oss ner och börjat sätta ihop hela arbetet i en powerpoint. Så detta måste vi göra snarast och sedan ska vi hinna lära oss allt också så vi slipper så ut som ett fån inför ett gäng europeiska politker xD hehe...

Temat för konferensen är typ "saker som är stolta över i vårt land" och vi planerar att prata om bland annat den svenska välfärden, skatten, skolsystemet, emigration, jämnställdhet och kultur. Vår frågeställning är om Sverige är ett föregångsland i Europa eller ej. För förr trodde i alla fall jag det. Men de senaste undersökningar visar på annat då vi har en av EU:s högsta arbetslöshet (räknat i %) och alltfler länder satsar hårdare på skolan och svenska elever är inte längre i topp när det gäller något ämne överhuvudtaget. Men vi får se vad vi kommer fram till :p

Nu ska jag fortsätta skriva på min del av arbetet som är svensk kultur. I den har jag riktat in mig på svensk musik och film. Resten var så booring tyckte jag^^

By the way, sjuk match igår i champions league mellan Chealsea och Liverpool! 4-4 slutade föreställningen och mer drammatik i matcher mellan engelska lag går nog inte att finna. Resultatet betyder att Chealsea får möta Barca i semifinalen och ikväll avgörs vilka de andra två semifinallagen blir. Just nu ser det ut som ännu ett engelsk möte (Man U - Arsenal) men med en halvlek kvar att spela hinner nog både Porto och Villareal skaka de båda brittiska giganterna. Hoppas dock bara Porto gör det ;) Tyvärr kan jag inte se någon av matcherna men radiosporten får duga. Hejdå nu :)

Alien Ant Farm - Courage

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Ha det så skoj :)

Tiltmaster sa...

Tack! Det ska nog bli skoj :)