måndag 20 april 2009

Studentkryssning och SPIK

I lördags eftermiddag, ungefär kl 15, avgick 18 st bussar (varav ett par dubbeldäckare) från Västerås centralstation fulla med blivande studenter och tillsammans var vi totalt 2500 pers mellan 18-20 från mellansverige som skulle med på Silja Line Galaxy och en studentkryssning!

På buss nr2 satt jag, Filip, Mathias och Gabriel - me and my roomies. Övriga i klassen åkte med bussen direkt från Hallsta och efter en solig och varm bussresa till huvudstaden, fortsatte obekvämligheterna då vi och alla andra tillbringade över 2 timmar där på hamnsstationen väntandes i väntsalen, packade som små sillar i en sillburk utan kännbar AC...

Väl på båten letade vi upp vår hytt och sedan bar det av till matbuffén då vi hade hunnit bli rejält hungriga efter all väntan. Vi tryckte i oss massvis med mat. Tre stora tallrikar med alla slags rätter pressade jag ner plus en massa dryck i form av mestadels juice. Detta då jag inte ville dricka mig mätt på läsk och alkoholhaltiga drycker avstod jag med nöje ifrån då jag numera är SPIK.

Jag gick i fredags med i nykterhetsorganisationen SPIK efter en mindre uppenbarelse. Det hela började med att jag förra veckan satt och slö-googlade efter skolan tillsammans med Filip i väntan på bussen. Av en slump hittade jag hemsidan spiknykter.nu och på skämt la jag upp deras logga som skrivbordsunderlägg på den datorn. Sedan gick det några dagar innan jag frågade Lovan om vad som skulle hända i pingst på fredagen. Hon svarar att nykterhetsorganisationen SPIK kommer på besök och håller på att tappa öronen. Hur kom det sig att de just kom den dagen, dessutom dagen före studentkryssningen då jag visste att alla mina polare skulle dynga sönder?

Någon mening måste det ju ha varit med den tajmingen och därför var jag inte svårövertalad att gå med i organisationen och bli en spik-rak nykterist. Alkoholen är ju faktiskt sveriges största samhällsproblem. En halv miljon svenskar är alkoholister, det berör 3 miljoner dagligen (poliser, sossarbete osv) och 300 000 barn växter varje år upp i alkoholisthem. 99% av alla som testar droger är alkholpåverkade och varje dag finns det uppemot 20 000 svenskar som kör rattfulla ute på våra vägen och dödar folk. Hur man då kan stödja alkoholen genom att dricka den, är för mig ett mysterium...

Anyway, efter buffén drog vi till tax freen och de andra köpte öl medan jag köpte energidryck. Sedan följde förfest i olika hytter tillsammans med först klassen och sedan min och Filips gamla tunbopolare Oskar. Det var skoj trots att folk började bli allt drygare :p

Resten av natten befann jag mig antingen på dansgolvet, vid slottsen (back 9 € totalt, var dock nära att klicka i Rouletten då jag satsade mina sista euro på nr 7 - Det blev dock nr 29, alldeles till höger om mitt nummer.. 36ggr pengarna hade suttit fint!) eller i någon soffa och bara degade.

Vid 5 på morgonen var det dags för frukostbuffé och efter den gobiten (värd 127 spänn!) sov vi ett par timmar för att orka nästa dag. Dagen efter var rätt chill med lite mer party, singstar och så. Hängde i och för sig rätt mycket på rummet också, där Filip låg halvt deckad efter att ha hällt i sig flaska baileys xD haha

Till Sverige anlände vi runt 7 i söndags och ett par timmar senare satt jag hemma och käkade hawaii special med mammsen - en riktigt fin avslutning på en härlig helg :)

White Stripes - Seven Nation Army

2 kommentarer:

Lundiish88 sa...

Fett nice vill också vara med! Im in! Blev det poker på båten? xD

Tiltmaster sa...

Det är bara och joina! Skitkul :D Lite men fanns bara videopoker tyvärr.. Hade hoppats på ett cashgamebord^^