onsdag 17 september 2008

Gårdagens satellit..

Igår kväll vid halv 7 spelade jag och Dan en kvalturnering på pokerklubben. Vi var 31 spelare och det blev tillslut 5 biljetter till HPK Open, första helgen i oktober.

På mitt första bord fick jag en bra lottning med position på både Bark och Kenneth. Dan hade jag mitt emot mig. Utan några speciella kort gick jag upp till 12k innan första pausen (startstack var 4k). Dan hade väl 5k i pausen och hade dessutom redan gjort sitt rebuy.

Jag avstod addon på 4k och hade alltså drygt medelstack när vi kom in i 5:e perioden. Jag spelade upp mig lite till ca 15 innan en intressant hand utspelade sig. Jag fick 86 svitad i klöver på knappen (min absoluta favorithand!) och synade en raise från Pommes. Bark hängde också med till floppen som kom HELT PERFEKT 4h 7c 5c! Jag floppade alltså nötstegen med ett öppet straigtflushdrag och Bark betade ut 2000 och Pommes synade. Nu till det kluriga i handen, vad göra.. Slowspela? Höja? Gå Allin?

Jag höjde tillslut ytterligare 3500 till med 5k bakom och båda la sig, vilket jag inser i efterhand var ett av de sämre alternativen. Eller? Om jag bara synar får jag förmodligen mer marker om det inte kommer ett farligt kort som en 6, 8, 3 eller kanske klöver (får action om någon annan också har 2 klöver förståss..) Men å andra sidan, om någon av dem har något på flopp borde jag väl få mer betalt av att höja? Så då om jag borde höja, ska jag höja allin och typ representera ett nötfärgdrag eller höja lite så att någon kan slå om mig igen? Klurigt värre..

Nästa intressanta hand utspelade sig med 11 kvar (Dan var ute) och jag hade 15k kvar med blinds 600/1200, hade varit kortdöd ett par varv och antat av ett par tusen. Jocke limpar i alla fall in i tidig position och jag sätter honom på suited connectors eller ett mellan/lågt pocketpar och tittar ner på AJ och bestämmer mig för att höja upp till 4800 med exakt 10100 bakom. Alla lägger sig men Jocke tar synen efter ett tag. Floppen kommer inte alls bra för min hand, Q T 6 med två ruter. Han checkar och eftersom många av de händer han troligen hade innehöll antingen dam eller tia så tänkte jag att om jag ställer in direkt som ett pottbet borde han läsa mig som svag med typ AK och syna. Men om jag istället betar 4000 för att verkligen fullfölja min bluff och låtsas ha AA/KK borde han väl vika en Q där? Så det gjorde jag. Och jag trodde verkligen jag hade övertygat honom då han funderade i x antal minuter innan tillslut ställde mig.

Jag hade 6k kvar och potten låg på 24 så jag fick 5 gånger pengar på min syn och behövde sådeles ha 20% vinstchans och i och med att jag hade 4 nötouts och troligen 3 till på essen så var det en enkel syn. Han visade QJs och jag vann mycket riktigt på A eller K och hade 25% vinstchans men tyvärr blanka bordet ur och jag var ute på finalbordsbubblan... TILT att han, av alla händer hade just QJ.. och TILT på att han var tvungen att träffa en av sina 3 outs direkt på floppen... På alla Q-lösa floppar vinner jag potten..

Hans kommentar efteråt var härlig också.."Jag kunde inte lägga topp-paret".. TILT. Varför ska jag göra ett bra spel mot en dålig spelare? Det var dåligt av mig :/

Aja, bara och försöka igen nästa vecka. Jag ska ta en plats i HPK Open! Skulle vara grymt kul att få möjlighet att spela en så pass stor liveturnering :D

Ikväll blir det Idol, Heroes och grind. Bye!

Inga kommentarer: