torsdag 20 november 2008

Mönstring

Klockan 13 i tisdags var jag framme vid Pliktverket, en bit utanför Göteborg (mot salthomen, den som undrade..) och platsen hette, lite komiskt Kärringberget^^

Stället såg ut som ett fängelse där stora, kaxiga vakter stod utanför gallret och glodde föraktfullt på en. Jag lyckades i alla fall passera vakterna med livet i behåll och följde sedan de gula pilarna, som jag blivit tillsagd fram till en gul och ful byggnad. Påvägen dit träffade jag också en trevlig kumla-bo och vi hann bekanta oss lite med varann innan vi gick in genom entrén.

Väl där fick vi direkt instruktioner om man skulle hända under dessa dagar. Och efter en snabb lunch i pliktverkets matsal (var faktiskt gott!) satte vi igång.

Det första som hände var inskrivningsprovet. Vi gick upp till en sal med endast datorer och satte oss vid varsin dator. Drog på oss hörlurar och satte igång en film om Den Svenska Värnplikten. Den var ganska fin men det roliga var att de upprepade "Sverige" och "Svenska" hela tiden och det hade faktiskt kunnat varit vilken Nazist-propaganda-film som helst.. xD Aja, efter det så satte i alla fall själva provet igång. Det bestod av 10 delar och där testades våra kunskaper och förmågor om teknisk förståelse, tredimensionellt och logiskt tänkande samt ordförståelse. Ordförståelsen gick nog bra men inte kan jag varken tänka logiskt, tredimensionellt eller tekniskt....Fick i alla fall 4 på den skiten. Högsta var 9 och lägsta 1. Snittet låg på 5 :p

Sen fortsatte det med att jag gick vidare till samtal med psykolog för en psykologisk bedömning. Där fick jag med 4... Trots att hon inte klagade på någonting! Eller kanske lite på pokern och att jag var tvungen att vara nära min flickvän ;)

Efter det var klockan 16 och skulle göra en medicinsk undersökning men den ville sjukskötaren inte göra då utan sa att jag skulle komma tillbaka nästa klockan 07.30... Helt plötsligt var jag klar för dagen. LOL -.-

Nu fanns alternativen att antingen ta spårvagnet och sen bussen tillbaka till Linus lägenhet för att sova där och sen gå upp tidigt som rackarn och göra samma resa tillbaka, eller sova där med de flesta andra. Det blev sova över där och anledningen var ett par gamla Tunbo-kompisar :) När jag satt i väntrummet och väntade på pyskologen så kom Alexander Quist och knackade mig på axeln! Alex var en av mina bästa vänner under Tunbotiden, dock hade vi tyvärr tappat kontakten och knappt träffats sedan avslutningen i 9:an. Det var mycket kul och träffa honom igen, och senare dök även Micke H och Bobo också upp, även dessa från Tunbo, även om jag inte har haft samma kontakt med dem. Alex ville att jag skulle stanna så visst gjorde jag det.

Jag, Alex och Micke gick en lång promenad på cirka 1 och ½ timme på kvällen där, där vi pratade mest minnen och hur sämst det var med så mycket väntetid/fritid. Det var mycket trevligt och efter det gick vi in och spelade kort och lyssna på musik med Bobo och en tjej från Västerås som satt på samma tåg som de andra ner, Hanna. Vi spelade alla möjliga olika kortspel: Skitgubbe, Neger och President, vänd 10:a mfl. Men favoriterna var ändå Blås upp och Hej knekt xD Det var riktigt kul, alla var så flummiga^^

Klockan 23 var vi alla i säng och då var det tyst och släckt, precis som det skulle vara vara. Det dock cirka en timme för mig att somna... Men så klockan 06.00 var det dags att stiga upp igen.Alla flög upp ur sängarna och hann fixa i ordning sig och bädda ur sängen innan nattvakten kom och kontrollerade att vi hade gjort allt rätt. 06.30 fick vi tillåtelse att traska iväg och käka frukost, så det gjorde vi. Det fanns mannagrynsgröt där på morgonkvisten så det åt jag med god aptit, riktigt länge sen ju..

Prick kl 07.30 stod jag sedan på plats för en medicinsk undersökning, inne hos sjuksköterskan. Hon kollade min längd, vikt, syn, hörsel, hjärta, blodtryck och så gjorde vi ett styrketest. Så nu vet jag allt om mig själv och såhär ligger det till: Jag är 179 cm lång och väger 72kg (BMI på 22,6). Jag har väldigt normalt hjärta och blodtryck, nästintill perfekt hörsel och ett litet synfel på båda ögonen (närsynthet) samt muskelstyrka 7 av 9. Detta trots att jag i stort sett slutade med överkroppsträning efter 8 års brottande, vid 13 års ålder då fotbollen tog över mitt liv. Styrketestet gick ut på att lyfta en stång två ggr upp till hakan och så räkande en dator ut ens muskelstyrka :p

Efter det var det dags för dagens jobbigaste, konditionstestet... Vi bytte om och satte oss på varsin träningscykel med en pulsmätare runt bröstet och började cykla. I början gällde det att cykla i ett lugnt tempo för att sedan, för varje minut öka suksesivt. Det fanns en mätare på cykel där man skulle hålla sig inom det gröna området. Cyklade man för långsamt eller för snabbt blinkade det istället rött och maskinen började pipa en massa. Men det låter väl inte så jobbigt, tycker säkert ni. Men här kommer grejen: För varje minut blev också trögare att cykla, ungefär som att cykla i en uppförsbacke och man fick såklart inte ställa sig upp på cykeln...

Jag lyckades i alla fall sitta där och trampa i drygt 6 minuter och fick för det en 6:a i protekollet och en stor andnöd efteråt.Låg säkert 15 minuter inne i omklädningsrummet och pustade ut innan jag tog mig upp på knäna och förflyttade mig till toaletten där jag spydde en skvätt... Men sen mådde jag bra och kunde duscha en varmt och skönt :p Snitt på den övningen var i alla fall 5. Så visst har jag bättre kondis än genomsnitts 18-åringen, och då har jag ändå inte rört ett finger sedan jag slutade i fotboll för ett halv år sen. Men visst måste jag ändå förbättra min kondition avsevärt...

Då återstod bara en sak innan jag var klar med mönstringen och det var samtal med inskrivningsförättare. Visst låter det läskigt? Vad är en förättare liksom? Men det var såklart inge farligt utan vi bara snackade om hur sugen jag var på att göra lumpen och vilka befattningen som kanske skulle passa mig, med hänsyn till min förmåga, geografiskt läge och så.Vi kom fram till att jag jag skulle passa bäst som insatssoldat eller kock, båda utbildningarna i Enköping. Han uppskattade sannolikheten att jag kom in till cirka 25%. Det är trost allt 60 000 killar som mönstrar och bara kanske 6000 som kommer in i år. Nästa år kommer ännu färre. Så det kanske slutar med att jag rycker in i Juli 2009 som militärkock i Enköping! Vem hade kunnat tro det xD lol :)

Klockan 11 var alla vi Tunbonissar + Hanna klara och vi begav oss med spårvagn till Central station med ett stopp på järntorget där vi tryckte i oss varsin Burger King-burgare. Angus kött var faktiskt jättegott och by the way, testa och skriva in "benke köper ludd på ICA maxi.." på mobilen utan att titta på displayen för att se om du fått in rätt ord :p Väl på Centralen fixade jag och Alex våra biljettet och bokade tåget som gick 14.42. Hanna gick för att träffa någon släkting och Bobo och Micke lyckades på något sätt (?) boka ett direkttåg, utan byten till västerås med avgång kl 14.02. Jag var inte avundsjuk, tvärtom! Första tanken som slog mig var: "Va skönt att slippa Bobo på vägen hem" Hade tröttnat på honom, han var alldeles för dryg för att stå ut 4 timmar till med :)

Jag och Alex hade i alla fall en lugn och skön tågresa hem där vi utbytte musik så att jag nu kanske har 4-5 nya band att tanka, innan vi skiljes där vi steg av i Kolbäck klockan 18.20. Hoppas inte det dröjer lika lång tid till innan vi träffas igen... Men kul var det i alla fall att snacka med honom igen :)

Väl hemma igår tog jag det bara lugnt och gjorde mig uppdaterad på bloggkoll.com. Hade "bara" missat 35 inlägg på 3 dagar... sicken geek man är ;)

Shit.. Nu orkar jag inte skriva mer! Orkar inte ens läsa igenom för att rätta... Ha överseende med det, tack. Hade alldeles för mycket att berätta om de senaste dagarna... Idag är det i alla fall torsdag och kom hem klockan 5 efter en lång skoldag. Imorgon blir det Sacomässa i Älvsjö och sen Katta <3

CIAO!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Shoo kusin!

Kul att du mönstrade, å jag är 1 cm längre än dig, thihi. Fast du väger iaf lite mer än jag :P

Spännande om du blir kock, är en bra merit inför framtiden.
Själv är jag inte alls lika taggad på att göra lumpen längre... lite synd kanske men har så himla mkt annat som lockar och min kondis är vrålsämst.

Hoppas du har det bra annars, kraaam!

Tiltmaster sa...

Hello där! Jo, jag förstår det. Har märkt hur mycket drömmar och visioner du har, så skit i lumpen och dra till USA istället! :D