söndag 10 maj 2009

Analys av handen

Det blev en snabb och snöplig sorti ur bruksmästerskapen igår. Efter en bra start med ett par lyckade floatspel och 3-bets utspelade sig den här handen:

Blinds är 100/200 och jag har ca 17k i stacken. Karim (lös-passiv spelare) limpar UTG och jag hittar JJ på knappen och höjer till 850. Small blind lägger sig men Johan (rätt duktig och bluffig spelare) på big blind återhöjer till 2000 totalt. Karim foldar och jag synar givetvis den rätt så konstiga höjningen. (AA, KK, QQ, AK, AQ, TT?)

Floppen kommer K 9 8 rainbow och fi bettar 3500. Jag anar lite svaghet och synar. Turn visar en blank 4:a och nu stekar han lite innan han satsar 5000, knappt halva sin och även min kvarvarande stack. Jag stirrar ner honom och nu är jag nästan helt säker på att han är svag, rädd för någonting och att han inte har AA eller AK på hand. Händer som återstår i hans range då är QQ, AQ och TT. Och skulle han ha QQ tycker jag att hans turnbett är väldigt kallt då han mer eller mindre gör om sin hand till en bluff. Jag sätter honom på AQ och synar bara... (borde såklart ställt med den readen :S Potten var ju tillräckligt stor!)

River är K och Johan steker ungefär 30 sekunder innan han ställer in restan av sin stack. Jag har honom täckt med 200 marker och alltså är turneringen i princip slut för mig om jag synar och förlorar. Men synar jag och vinner är jag bra med och stora chanser att gå långt i turneringen. Mina pottodds är också otroliga (6500 för att vinna över 30k) och jag har ju lagt in över halva stacken i potten och då kan man vanligtvis inte folda, då ska det vara något extraordinärt.

Dessutom måste jag, som handen spelats och med den read jag har, syna och det gör jag också. Johan säger:

"Har du kung?" jag svarar nej..

"Har du JJ?" mm...

Han visar QQ och vinner monsterpotten och i nästa hand är jag Allin och ute på plats 44 av 48 spelare. Mycket trist då jag tyckte jag spelade turneringen i stort mycket bra och hade laddat som sjutton för den och trodde verkligen på att jag skulle kunnat tagit hem det.

Jag ångrar lite att jag inte bara tog säkra före det osäkra och foldade min hand på floppen. Då hade jag fortfarande haft 15k med blinds 100/200 och det är helt okej. Jag kände dessutom att jag hade en egde på bordet och mina enda hot var Erik N och min nemisiss. Hade jag bara undvikit dem hade jag kunnat ta marker från de andra från bordet i stället och varit kvar i turneringen mycket längre.

Men å andra sidan har jag väldigt svår att bara ignorera en bra läsning och är det något jag lärt mig från min pokeridol, Phil Hellmuth, så är det:

"Trust your read, trust your insticts and let them take you as far as they can"

Dessutom hade jag rätt i min läsning. Killen hade inte AA eller AK och han var rädd för någonting. Och jag tror att hans turnsatsning var ett försök att få mig att lägga ner en hyfsad kung, såsom KT, KT (hans höjning preflop gör ju så att jag inte kan folda många händer alls..). Sedan när river kommer en till kung är det inte längre troligast att jag sitter på en kung och då gör han den bra readen att jag har JJ och valuebettar sina pocket damer. GG WP NH

Over N Out

2 kommentarer:

Mharju sa...

Tjing,

Readen är ju som du säger rätt men spelet blir lite kallt av att gå på syn hela vägen. Eftersom du ändå tänker gå hela vägen med handen och litar 100% på readen tycker jag likagärna du kan dega åtminstode turn, gärna flopp om du tror dig vara rätt ute.

Tiltmaster sa...

Jo, du har helt rätt. Jag ångrar mig att jag inte ställde in på turn. Allin på flopp gör inte med AK, väntar oftast till turn på det brädet därför tänkte jag aldrig den tanken.

Men förmodligen var jag inte 100 på min read eftersom jag inte vågade dega.. Får våga lita på readen ännu mer nästa gång och ställa då :)

Tack för kommentaren och lycka till med dagens grind. För jag antar att ni lär spela :)