onsdag 3 juni 2009

EU-valet

Igår efter lång och utdragen natt av plugg (men jag är klar med allt nu = Lycka!) och en kort men trevligt visit hemma hos Annika med klassen (hon lurade dit oss och bjöd på fika) var det debattdags i skolans cafeteria med representanter från alla riksdagspartier + Junilistan.

Ämnet som diskuterades var såklart EU inför europaparlamentvalet som är på söndag, även om det går att förtidsrösta redan nu. Jag har självklart tänkt att rösta då detta är första gången jag har möjlighet att delta aktivt i vår demokrati och denna rättighet tänker jag inte slänga bort.

I början av den här valhistorien hade jag ingen som helst aning hur jag skulle rösta men jag har läst på en del om partierna och igår blev det ännu klarare vilken sida jag står på. Jag har nu kommit ner till en av tre partier jag tänker rösta på och dessa är miljöpartiet, vänstern eller junilistan.

Jag har alltid varit mer eller mindre varit emot EU och att Sverige får mindre och mindre att säga till om i Europa. Det är vi som ska styra vad som händer i vårt land och inte några nissar nere på något kontor i Bryssel. Vi lägger ner miljarder kronor varje år på EU och vad får vi tillbaka? Jo, rätten att lyda och följa de regler som EU sätter upp. Bland annat kanske vi tvingas skippa de statliga monopolen på sprit och spel, vilket skulle leda till konkurrens på dessa marknader och alltså lägre priser för oss kunsumenter, dvs billigare sprit = ännu värre alkoholism i Sverige!

Eller följa det som står i Lissanbonfördraget, tex att om ett medlemsland utsätts för militärt angrepp är alla EU-länder skyldiga att ge sitt stöd. Det vill säga att vi åter tvingas bygga upp ett starkt försvar igen för att kunna försvara andra länder i EU, trots vår önskan att vara neutrala i krigspolitiken.

Lissanbonfördraget innebär i stort sett mindre befogenheter på nationell nivå för de olika parlamenten och alltså får vi mindre att säga till om. De som förespråkar detta (dvs alla utom miljö, junilistan och vänsterpartiet) vill alltså ta ytterligare steg emot ett överstatligt styre i Europa. Vilket är mycket mycket mindre demokratisk än ett mellanstatligt styre som jag tror på. Fler frågor tas då bort från nationell nivå och större länder kan lätt köra över mindre i ministerådet.

Dessa är mer eller mindre vänsterns åsikter. De vill helt gå ur EU (som enda parti) och tycker att EU endast gynnar folket inom EU och inte utanför. De andra partierna vill alltså stanna kvar i EU då vi i de allra största frågorna såsom tex miljö och fred anser att ett samarbete är nödvändigt.

Jag håller med i detta och det är därför jag inte kan bestämma mig vilka som ska få min röst. Miljöpartiet driver såklart miljöfrågan väldigt hårt och tycker i övrigt att EU ska ha begränsad makt. Junilistan ser sig själva som EU-kritiska och verkar vilja att alla viktiga beslut för i landet ska föregås av direktdemokrati i form av folkomröstningar. Frågan är då bara, vet folket i så stor utsträckning sitt eget bästa?

Nu vet ni hur jag ställer mig i EU-frågan och ha gärna synpunkter och diskutera med mig! Men nu nog om det.

Efter debatten igår var det "saft" fotboll i sura för oss 3:or som gällde. Jag drack såklart inte men vi saknade folk så jag fick hoppa in och spela som nykter. Som Anders sa hade jag mina "religiösa skäl" :p Vår klass kom i alla fall 3:a av 8 lag och var endast målskillnad ifrån final, som förövrigt urartade och galningarna i bygg fick segern efter WO av NV :p

Idag var det programkampen i skolan och det var helt okej. Vi i samhäll kom långt efter SMR som lite överraskande vann men vi är nöjda ändå. Vi saknade en massa duktigt folk och istället var några av de som körde bakfulla.. Tänk så svårt det är att köra irländsk julafton då xD

I afton har jag försökt kvala in till event 9 i MSOP men misslyckats. Så nu blir det istället någon annan turre på prima eller stars.

Byebye!

Hinder - The one I love

Inga kommentarer: