lördag 27 juni 2009

Mirakel vänding och hedersam förlust

Semifinal i U21-EM mot England.

Inför matchen kände jag absolut att vi skulle kunna ha en chans mot England, trots Bajrami och Wermblom borta. Men efter tre hörnor och lika många mål för britterna var jag inte lika självsäker. 0-3 var också halvtidsresultatet.

Sverige gjorde då några intressanta byten och in kom Harbuzi och Molins. England började backa hem och Sverige kunde inte göra något alls kändes det som. Men så, på en kvart vände det. I den 67:e minuten kom Molins runt på kanten och passade bollen snett inot bakåt till EMs skyttekung, Marcus Berg som placerade in bollen i bortre på ett tillslag och 1-3.

Lite hopp och 8 min senare får vi ett riktigt bra frisparksläge och Ola Toivonen kliver fram. Han skruvar in den perfekt vid första stolpen och 2-3, bara ett mål kvar!

18-årige göteborgaren Robin Söder byts in och pressen hårdnar mot det engelska målet. Inlägg från kanten som Söder hoppar upp och klackar ner den till Marcus Berg som sätter sitt sjätte mål i turneringen rakt i taket och 3-3 är ett faktum med 10 minuter kvar av full tid!

Vi fortsätter pressa och bara några minuter innan domaren blåser i pipan lyckas Berg skarvnicka bollen i ribban och ut. Men oavgjort står sig och det blir förlängning, där det är ganska jämt spelmässigt även om svenskarna har något hetare målchanser men det blir mållös och allt ska nu avgöras på straffar.

Englands stjärna, Milner, som har jämförts med Beckham tar första straffen men halkar och skjuter över - Precis som jag minns en viss David Beckham gjorde i ett EM-slutspel. Den bollen har nog inte landat ännu^^

Superbra läge för Sverige och sätta press på England vid mål och Marcus Berg kliver fram. MEN han missar och sedan följer det ett antal riktigt bra straffar från båda lagens håll som alla går i mål.

Men i den sjunde straffomgången skjuter, kanske matchens bästa spelare, Molins bollen i stolpen och segern och finalplatsen går till England. Men jag är ändå stolt svensk idag och ser väldigt ljust på framtiden för svensk fotboll. De gjorde trots allt en jätteturnering och visade moral, kämpaglöd och spelglädje. Vilket jag lite saknat i det riktiga landslaget.

Nu ska jag iväg och bada :)

byebye!

Inga kommentarer: