måndag 11 augusti 2008

Dagen före myndigheten

Imorgon fyller jag 18 år! Då blir jag myndig och får göra vad jag vill! Eller? Vad innebär egentligen att vara myndig? Vad får jag göra imorgon som jag inte får göra idag?

Myndig var man förr i tiden i Sverige när man var 15 om man var man alltså. Grundbetydelsen "myndig" är ett juridiskt begrepp som innebär att en person har rätt att ensam ingå ekonomiska avtal och rösta i politiska val. Det betyder alltså inte att man har rätt till äktenskap som jag trodde också ingick. Förr i tiden kunde kvinnor giftas bort vid 13 års ålder men inte bli myndiga förrns vid 21 års ålder. Men för att kunna rösta krävdes också att man betalade skatt och inte levde på fattigvård (typ socialbidrag). Man ansåg att den som inte skattade inte hade någon rätt eller uppfattning om vad skatterna skulle gå till. Så var synen förr. Tur att vi lever i ett mer rättvist samhälle nu. Sedan 1974 har det varit samma ålder för myndigeten i Sverige för både killar och tjejer.

Men tillbaka till nutiden. Det jag får göra imorgon då jag fyllt 18 år är alltså att:
  • Köpa alkoholhaltiga drycker... Dock inte på systembolaget...
  • Rösta i valet om 2 år...
  • Skaffa körkort! När jag nu kommer att göra det...
  • Ingå äktenskap. Inget heller man gör direkt på 18-års dagen va?
  • Köpa tobak. Kommer att börja göra det varje dag i fortsättningen...
  • Medverka i erotiska filmer? Hmm...
  • Donera blod... Någon?
  • Skaffa VISA kort. Det kommer jag att göra.
  • Spela poker. Det kommer jag att göra :)

Så mycket fördelar med att fylla 18? Egentligen inte för mig. Förutom de två sista punkterna då. Nackdelen är väl att det är dyrare inträde på nöjesparker och så. Men men. Jag ser i alla fall fram emot morgondagen :))

Idag ska jag till den hemska tandläkaren. Sen ikväll pyser nog jag och älsklingen över till Syrran och spelar lite rummy. Adios!

Three doors down - Kryptonite

Inga kommentarer: