tisdag 6 januari 2009

Tråkig VM-final

Igår efter lite tiltpoker hos Lundis där jag åkte på en 2-outare mot Rasse så började så, strax efter halv 2, JVM-finalen mellan Sverige och Kanada. Men det blev en tråkig match som tillslut slutade 5-1 till Kanada. Kanada var det bättre laget och gjorde sin bästa insats i turneringen på precis rätt dag och förtjänade vinsten på de flesta sätt men det är först och främst inte sveriges dåliga spel jag tänker på i efterhand.

Utan det är istället hur dåligt sportmanship kanadickerna hade genom att hela tiden köra fult spel och inte mindre än 4 gånger(!) köra över våra älskade målvakt, Brynäskeepern Jacob Markström. Men det beteende hade väl varit mer okej om domarna hade skött sitt jobb. Men det gjorde dem sannerligen inte... Vid påkörning nr1 borde det var varit matchstraff. Vad händer? Killen klarar sig förutom att han får pyttelite stryk av Victor Hedman. Någon minut senare har samma spelare 2-0 till Kanada.. tilt!

Vid påkörning nr2 var det inte så allvarligt så hade räckt med 2 min utvisning där och så blev det också för honom. Men under tiden då det är avvaktande utvisning kör en till idiot på Markström som är påväg mot båset och det är ett solklart matchstraff! Men killen klarar sig med 2 min utv. och sen på något underligt sätt hittar domarna en svensk utvisning med, så det kvittas och Sverige får endast spela 5 mot 4... Senare borde vi också fått ett 5 mot 3 men blev 5-4 där med.

Men Sverige sög i power och boxplay och lyckades inte göra något mål där och släppte in 3, tror det var 3 mål. Vi var för dåliga helt enkelt... Men samtidigt är det inte lätt och vinna mot Kanada när allting är på deras villkor. En enda lång uppförsbacke. Aja, vi tar äcklena nästa år eller i riktiga VM. Go Tre Kronor!

Idag fyller förövrigt min älskade flickvän 18 år! Grattis till dig min sköna. Önskar jag kunde fått vara hos dig och firat dig idag men man får inte alltid som man vill. Hoppas du haft en riktigt bra födelsedag i alla fall. Love you <3

Själv har jag bara varit hemma idag. Fixat ett pokerkonto med rakeback på Full Tilt Poker och kollat på guldrullen Forrest Gump och sen nyss såg jag när Barcelona hade lekstuga med Atl. Madrid i spanska cupen, trots 7 ordinare spelare på bänken. Messi gjorde 3 mål när de vann med 3-1 :)

Nu ska jag nog testa någon SnG på ftp och imorgon ska jag in till stan och kolla på present till älskling och kanske en vinterjacka. Så dags nu tycker jag :p haha byebye

Linkin Park - Pushing me away (reanimation)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tackar dig för din kommentar i min blogg. Jag uppskattar genomtänkta människor, oavsett tro och jag köper att dina argument är just dina argument.

Du har en poäng i att alla får tro vad de vill och ha vilka åsikter de vill. Det enda jag egentligen på allvar opponerar mig mot är när vuxna drar in sina barn i dessa, vad jag vet är, fantasier. Det smärtar mig när vuxna människor, som borde ha ett större ansvar, fortsätter föda den best som är kyrkan (och alla andra "kyrkor" för den delen) genom att offra sina barns tänkande till fadern, sonen och den helige ande.

Folk får som sagt tro vad de vill, men det är makabert att det finns människor som i denna moderna tid, faktiskt tar åt sig av dessa historier och håller de för sanning. Det finns ingenting, verkligen ingenting, som talar för att gud och anhanget runt omkring skulle vara det minsta mer troligt än star wars-filmerna, liftarens guide till galaxen, eller för den del vilken random feberfrossa som helst.

Jag menar inget illa mot dig som person egentligen, ha du din tro om du behöver den. Men du ska vara medveten om att jag och många med mig likställer godstro med exempelvis "the church of subgenius". Ingenting är mer troligt än det andra, båda sakerna är "way out there". (http://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_the_SubGenius)

Anonym sa...

Nice blogg och inlägg på Admins sida. Är dålig på att länka till andra bloggar, men jag borde nog länka till din.

God fortsättning!

/dybban

Anonym sa...

Tack <3 Känner mig så vuxen nu xD

Tiltmaster sa...

TheAdmin: Tack detsamma. Jag är glad att vi båda respekterar varandras åsikter, även fast vi uppenbarligen tycker väldigt olika i detta ämne.

Vilken är din passion i livet? Poker, bloggande, diskussioner? Tänk i alla fall på din största passion. Något du upptäckt som du tycker är jättespännade. Skulle du inte vilja att dina barn hittade samma passion? Så ni kunde dela den glädjen?

Samma sak tror jag det är med att överföra sin tro till sina barn. Som förälder vill man det bästa för barnet och om man då är troende är det väl ganska naturligt att prata om Gud och be bordsbön varje dag?

Många gånger hör man om föräldrar, tex pappor som älskar en sport, säg fotboll. Man lyckades själv inte i A-laget utan försätts mest på bänken. Sen när man får barn vill man gärna att de ska leva sina egna drömmar om att kanske bli fotbollsproffs. Som små sätts de i fotbollskolor men i tonåren vill barnet göra något annat och det uppstår en konflikt. Om det är en förstående pappa inser han att hans son måste leva sitt eget liv och då låter honom göra något annat.

Som barn följde jag och mina syskon med våra päron till kyrkan till söndagsskolan och allt det där. Men sen när vi blivit äldre så alla fått välja själva vilken väg de vill gå. Ingen tvingade oss att gå upp på söndagsmorgonen och gå till kyrkan och inte heller gå till ungdomsmötet på fredagskvällen. Men de flesta av oss gjorde det ändå, för att vi ville. Det fanns något där som gjorde att vi mådde bra av att vara där. Och man märkte att när man inte gick inte kyrkan så var det lätt att falla in i allt och då saknades något i livet.

Mina föräldrar tvingade in på oss sin tro och det är nog därför de flesta av oss syskon fortfarande är troende. Och jag är ganska säker på att de allra flesta kristna föräldrar inte tvingar eller hjärntvättar sina barn. Frihet är en stor del inom kristendomen. Alla ska göra vad de känner är rätt.

Tack för denna intressanta diskussion. Bless you!

Dybban: Tack så mycket, glad att du gillar den. Jag gillar din med och ska helt klart följa den tillsammans med mina andra ca 50 bloggar jag följer :)

Älskling: Låter bra det. Känns väl bra att ha spelat biljard nu som du inte fick tidigare? ;) Höhö^^ <3

Anonym sa...

Ska svara på det där vad det lider, men man måste ju jobba lite oxå! :)

För övrigt undanbeder jag mig alla former av "blesses" och välsignelser, det känns som en hån på min person. Bra inlägg i övrigt!