måndag 18 februari 2008

Jag är en sokrates

Livet är en strid, striden är en kamp. Kampen är en häst, alltså är livet en häst.

Filosofiskt va? Imorgon har jag i alla fall mitt livs första filosofi prov och det betyder att jag måste plugga ikväll istället för att grinda som jag brukar göra på måndags kvällar/nätter. Men någon Sit and Go blir det säkert ändå om jag får för mig att jag kan det mesta senare framåt kvällen.

Igår var jag inne i stan med mina kära bröder och vi gick på bio. Vi såg I am Legend och den var rätt bra. De som jag pratat med om filmen innan hade verkligen gillat den och hissat upp den till skyarna så när jag satte mig ner i salongen med lite chips och dricka förväntade jag mig stordåd och riktigt så blev det inte. Jag blev lite besviken men två saker med filmen var i alla kanon. Det var skådespelarinsatsen av Will Smith och sedan var musiken i filmen grym också.

Nyss fastnade jag i ett program på 2:an. Det var vetenskapens värld och det var riktigt intressant. Det handlade om männians beslutfattande. Hur vår hjärna reagerade på vissa saker och att det är väldigt lätt att manipulera våra hjärnor. På filmen visades det att vårt beslutsfattande kan utifrån om vi några minuter innan beslutet skulle fattas, höll en varm kopp té eller ett kallt glas cola. Värmen vi fick av tekoppen gav oss positiv energi och det kalla glaset negativ och det påverkade vårt beslut.

Sen pratade de även om en så kallad prekognitiv förmåga som vi människor har. Alltså att kunna föreutse en väldigt liten, men betydande del av vår framtid. Det första exempelet på filmen var att vissa stridspiloter var något skarpare än andra just på grund av deras förmåga att förutse eller gå på sin intution om deras närliggande framtid. Ett statiskt bevis var att under andra världkriget var det en liten del av USA:s stridspiloter (4%) som dödade mer än 40% av motståndarnas stridspiloter och dessa superpiloter ansågs ha en utvecklad prekognitiv förmåga.

Ett annat experiment visade att alla människor har ett prekognitvit sinne och inte bara vissa få utvalda. Det gick till så att försökspersonen satt och kollade på en en bioduk och med ca 4-5 sekunders intervaller kom det slumpvis upp olika typer av bilder. En del känslofulla och en del lugnare bilder. Utifrån vad de såg på bilden ändrades deras ledningsförmåga. Men det intressanta var att deras började förändras redan ca 3 sekunder före den slumpvis valda bilden visades och det tyder alltså att vår kropp eller hjärna kan se in i en väldigt snar framtid. Och om det nu är så måste man kunna utveckla det här sinnet och kunna se in framtiden. Vore coolt.

Filmens sista meningen var "Vad än intution är så bör man inte bortse från den" och detta förde förståss mina tankar till pokern. Hur många turtomtar har inte sagt "Jag kände på mig att det kortet skulle komma"

Tänk om det är så att de har lärt sig lita på sin intution och har alltså inte bara tur? Jag måste seriöst börja öva på att följa min magkänsla. Kolla gärna själva programmet på svt.se eller se reprisen när den går.

Men oj, nu vart klockan mycket och jag måste verkligen plugga nu!

Bob Marley - Three little birds

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra blogg! Intressant blogg!!! Fortsätt så :P

Tiltmaster sa...

:) hehe

Anonym sa...

Fyndigt det där med Sokrates-säljande!Följ den tråden´i skriftandet-blir bättre än love,peace och poker!Varför inte poker poesi med lite Sokrates i??MVH Gladiatan