onsdag 15 oktober 2008

Första pengaplatsen på klubben

Turneringen igår, min tredje lagliga på klubben (exkl. 4 st satelliter) kom att bli lyckad. Både jag och Dan tog oss till finalbordet där alla fick lika mycket marker var att börja med, typ som en SnG. Det var bara det att varenda mark motsvarade pengar - En tiondel av dess egentliga värde. Varje 500-mark var alltså värd 50kr o.s.v. Och den som hade minst marker vid marker blindshöjning hade möjligheten att växla ut sina chips mot pengar.

5700 startade alla med på finalbordet och öppningsblinds 25/50. I mellan position slog jag upp till 125 med QJs och fick flera syner. Floppen kom K T x som gav mig ett öppet stegdrag. Mörkarna checkade till mig så jag betade ut 550. Då höjde (bluff)Uffe om till 1200 totalt. De andra la sig och jag tvingades så klart syna hans nästan miniraise. Turn 9 och jag hade nötstegen. För att verkligen få in alla pengarna på den här gatan betade jag vekt ut 1625 i sann Phil Hellmuth anda och förväntade mig omslag av de flesta kungar. Mycket riktigt ställde Uffe Allin med KJ och rivern blanka och jade hade dubblat upp.

Sedan höll två potter på att få mig ur balans. På knappen öppnade jag som första man för 300 (3xBB) och Ola precis till vänster om mig på lilla mörken synade. Floppen kom 7d 6s 3c och efter att han checkat betade jag 600. Han synade och turn parade bordet i toppträffen när 7s landade. Han checkade igen och jag valde att checka bakom av 2 anledningar.

1. Har han 7:an ligger jag riktigt pyrt till och borde då hålla potten nere.
2. Har han inte den utan bara en 3,6, drag, eller överkort drar han ganska slim.
Dessutom bluffar folk ganska ofta på rivern då man checkat turn efter att ha satsat på floppen.

Rivern kom 9s. Inget vidare bra kort för min hand då ganska många av hans draghänder innehåller en 9:a. Dessutom betade han ut 1200.... Vad kan han ha?? Hade svårt att sätta honom på en hand så jag synade och han vände upp K5s för en runner runner färg och potten. Vad jag tycker om hans spel i den handen ska jag nog hålla för mig själv^^

Senare limpade Guzen in UTG för 100 och jag höjde upp precis bakom med AQ till 425. Ola synade ganska snabbt bakom mig och Guzen synade oxå. Flopp Qc Js 6s och de checkade till mig så jag betade 1050 i potten på runt 1500. Ola höjde nu min raise ytterligare med 2500 och endast 3600 kvar i stacken..? Guz folda och det var dags för mig att sätta Ola på en hand. Sen tidigare visste jag att han överspelar sina händer men samtidigt inte är en usel spelare. I och med att jag hade AQ så kom jag fram till att han antingen hade 66 för set (jag är död) eller någon typ av dam, som typ KQ eller QJ. Och jag valde att folda efter att ha fått klockan på mig då jag fortfarande hade över startstack... Han visade då AQ och jag kände hur steamen kom över mig. Men efter några rundor i lokalen lugnar jag ner mig.

Efter det bestämmer jag mig för att spela riktigt tajt och låta några spelare åka ur. Bland de som åker är Dan som bland annat åker på en cooler med QQ vs KK i en blind-duell mot Tobbe.

Jag höll mig i alla fall levande och ökade sakta på stacken hela tiden. Med 4 kvar var jag knapp chiptvåa med 12000 marker. Ettan hade 17k, 3:an 11k och 4:a 10k. Lars K som ligger sist tar sina pengar och går och vi funderar på hur vi ska deala i ett par minuter innan vi kommer fram till att ta det vi hade framför oss. Så jag fick 1200kr :)

Dock var ju turneringen tvungen att spelas klart så vi som var kvar (Jag, Tobbe och Guz) spelade vidare för äran och medaljligan. Klockan började nära sig 1 slaget och kände att det nästan var skitsamma hur det gick nu. Så jag började gå Allin på var och varannan, det utan att få syn. Fick upp stacken till 15k då jag limpade in med KT på small blind. Tobbe, som var den enda som hade mig täckt gick Allin för 18k. Jag valde att gambla då jag trodde han tryckte med många händer. Han hade 44 och vi coina alltså om en pott på 90% av alla marker i spel. Den som vann den var nästan en säker vinnare med andra ord.

Självklart losa jag den och tog moppen hem 01.05. Tobbe vann och det var hans första seger på klubben. Gratz proffset ;)

Nöjd och glad över min vinsten och mitt spel i alla fall :)

Nu orkar jag inte skriva mer! BYE :)

Inga kommentarer: