tisdag 21 oktober 2008

Målkalas i CL

Efter en ganska tråkig och seg dag i Stockholm (undantag lunchen då Katta kom åt thai med oss :)) så var det riktigt skönt att komma hem och sova lite innan det var Champions League på 6:an.

Så här många mål gjorde det i dagens omgång, och det var dessuom flera riktiga pärlor! 4,5 mål/match i snitt :O När hände det senast? :)

Man U - Celtic 3-0
Villa Real - Ålborg 6-3
Bayern Müchen - Fiorentina 3-0
Steaua Bukarest - Lyon 3-5
FC Porto - Dynamo Kiev 0-1
Juventus - Real Madrid 2-1
Fenerbahce - Arsenal 2-5

Den matchen jag såg var Arsenals krossning av turkiska Fenerbahce. Båda lagen skapade mycket målchanser och var ganska öppna bakåt men London-laget var mycket effektivare. I halvtid stod det 3-1 till Arsenal och direkt i början av andra halvlek avgjordes matchen då den 21-årige kameruanska backen Song drog till på volley mitt i straffområdet, otagbart för Fenerbahces målvakt.

Guiza fick till en reducering med 10 min kvar att spela men på övertid kom ett nytt stjärnskott in, Aaron Ramsey, 17 år från Wales och spikade slutresultatet. Han tog emot bollen utanför straffområdet och nästan helt stilla stående klippte han på ett hårt skott som gick stolpe in.

Som alltid var det kul att se Arsenal spela fotboll och en sak som slog om när jag såg på matchen var hur ungt lag Arsenal verkligen hade. Alla var mellan 18-21 kändes det som. För en stund sen tog jag mig tid att räkna ut medelåldern för Arsenals startelva och den blev 23,5 år! Det var Silvestre och Almunia som drog upp den då båda är över 30. Så rätt sätt att räkna kanske är medianvärdet istället? Det blev i alla fall 22 år. Sen får man inte glömma att de som byttes in var 21, 19 och 17. Arsenals tränare sedan många, Arsene Wenger är verkligen kung på att ta fram nya talanger :M Jag bli riktigt kul att följa CL i år :)

Men nu ska jag plugga lite innan jag måste sova. Bara 3 dagar kvar nu! Godnatt :)

Regina Spector - Samson

Inga kommentarer: