söndag 26 oktober 2008

Lyckad Bigstack-turre :)

Igår vaknade jag runt halv 10 (tidigare än klockan) spänd över vad som komma skulle. Jag gick upp och tog ett bad och åt gröt innan det bar iväg till Hallsta.

Jag åkte hem till Dan och lämnade moppen där innan vi tillsammans traskade iväg till pokerklubben. Påvägen plockade vi också upp Rasmus som kom där i sina alldeles nya, fetdyra kläder. Han är så mycket mode-geek :)

Cirkus halv 12 var vi framme vid klubben och då mötte vi självaste super-proffset, MickeN. Vi hälsa och spanade in hans feeeta mercedes innan vi gick in och anmälde oss till dagens turnering. Det var en Bigstack med 15k startmarker och 30 min blinds och hela 55 spelare kände sig manade att spela den här deep-stacked turren :)

Turneringen började med 6 st bord och det sjätte fick inte plats i själva huvudlokalen, så de (jag såklart) som var på bord 6 fick sitta på en lite rangligt B-aktigt bord ute i upphållsrummet.

För min del började turneringen lugnt. Mitt bord bestod av många lösa spelare såsom David, Tomten och Rickard (MickeNs respartner och skribent, intervjuare och liverapporterare på poker.se). Jag höll mig mest mellan 13-17k och när vi fick flytta in i den riktiga lokalen hade jag 18k, tror jag.

Jag hamnar på samma bord som Razz och får då omgående back-to-back JJ. Flera spelare limpar in för 200 och en tyst och lite tjurig (läskig, enligt Razz xD) säger Raise och slänger in en 1000-mark. Jag tänker direkt att han är stark men så tittar jag ner på JJ. Första tänkte jag följa mig intution och bara folda handen men sen kom jag på att jag har ju folda knektarna mot ett mycket möjligt move.. Så då finns syn eller raise kvar. Jag kikar på hans stack och bestämmer mig att höja. Jag slår om till 3800 totalt och alla andra lägger sig och han annonserar ganska snabbt att han är allin. Det är ytterligare 6k till för mig att vinna en pott 12k men trots de utmärkta oddsen med den 3:e bästan handen lägger jag mig och gör det dessutom face-up. Många av spelarna runt bordet ser väldigt frågande på mig, men razz och Fredrik J håller mig om att det var en bra läggning. Jag är själv helt övertygad om att det var rätt. Hade dock varit så grymt om jag slängt handen direkt efter hans första höjning.. Gaash!

Nästa hand höjer Bejbom (?) upp det UTG till 1200 och varav jag på knappen tittar ner på samma hand igen, JJ. Den här gången väljer jag att bara syna och så gör även megafisken Sören på bigblind. Floppen kom perfekt Q J x regnbåde och jag floppar nästnöten och andra setet! Nu betar Sören ut 1200 (woot??) och Bejmob synade och så gjorde även jag och bad om ett blankt kort på turn. Turn 8, vilket möjliggjorde en stege med T9. Sören betar igen och den här gången riktigt vekt 1800. Bejbom stönar och lägger mig och jag bestämmer mig för att om han har T9 får han ha det och höjer till 6k tot. Han synar och rivern kommer blankt. Han checkar och jag ställer honom för hans rest (7k). Han lägger sig och rakar in en fin pott :)

Nu lunch-break och jag hade 28k. Razz hade 25k och Dan bara 10k. Vi stack och åt pasta tillsammans med Tomten på Maestro. Det var trevligt och väldigt gott. Pasta Carbonara är perfekt poker-mat :M

Tillbaka i lokalen och turneringen fortsatte. Jag gick sakta och säkert upp mig till 35k innan jag får 88 på cutoff. Tysta, läskiga snubben till höger om mig har varit aggresiv de senaste händer och höjde till 1800 (3BB) och istället för att höja, som jag normalt gör i det här läget synade jag bara, så gjorde också Fredrik J på någon av mörkarna. Flopp J 8 3 och det blir rundcheck. Turn hjärter 6 och snubben beta ut 3k eller nå. Jag valde att bara syna igen och Fredde la. River: låg hjärter, vilket utgjorde en möjlig backdoor-flush. Han checkade och jag insta-ställde och han synade. nästan lika fort. Jag frågade: "Haru färg??" Han svarade knekt och jag visade sitt set i 8:or tog hem den fina potten.

Jag fortsatte sedan att ta ett lugnt medan jag såg på när Tobbe hade sitt livs rusch ( från 18k till 100k på 2 händer!) och när Rasmus fick in alla pengarna preflop med AA vs KK med fick bara splitt då bordet kom 3-4-5-6-7.. So sick!

Någon minut före nästa paus hittar jag QQ på cutoff och höjer till 2300. Fold fram till Bejbom på big blind som ställde in för 15k till! Jag synar.. Vad ska fisken ha liksom? Han visar AK off och mina damer stod sig för att vinna potten och ta mig upp till chipleaden med 28 spelare kvar! 60k i stacken.

Vid det här laget har Dan åkt ut.. Men han slog faktiskt ut MickeN innan han åkte så för det fick han gratis inköp i Online SM på unibet värt 210 Euro! Bättre och klonka där kompis :) Dessutom hade Rasmus slagit ut Nordicbets marknadschef Kenneth och för det fick han 1k in på NB-kontot + att han nästa vår ska med han till Göteborg och se speedway. Sveriges enda deltävling i VM-serien :p

Efter pausen byter jag musik i lurarna från svensk hiphop (Fronda, Ken, Anton & Affe, Fonky fresh) till Billy Talent och saker och ting börjar gå illa. Jag blindar ner mig till 50k innan jag får T9 på knappen och höjer till 4100. Bara Tobbe på BB syna och floppen kom 9 4 4 med två klöver.

Efter hans check betade jag 5k vilket han synade. På turn kom klöver 3 och han checkade igen. Jag valde att checka bakom då jag visste om jag klarade av ett omslag. River 2 och han betar nu ut 12k. Vad göra? Det kändes inte som om han bluffade men vad kan ha sitta på??? Jag kom inte på någon hand så jag synade jag han visade 22 för rivrad kåk -.-

Suck, och nere på 30k.. Vilket blir 26k innan nästa paus. Med kommande blinds 1/2k och 15 spelare kvar var det bara och köra. Jag byter musik igen och den här gången fick det bli Damp-musik. Det vill säga Escape the Fate, Bullet for my Valentine och Atreyu :)

Jag snor någon blind innan jag med A9d i small ser floppen som kommer Qc 7d 3d. Jag checkar till och Rickard betar 6k och höjer till 18k (tekniskt sett ställer mig ser starkare ut om jag bara höjer) han går i alla fall Allin och jag synar. Han har Q9 och jag har 12 outs = 48%. Redan på turn kommer ett ruter jag dubbla upp till över 80k!

Jag får upp stacken till 120k och chiptvåa innan dagens mest tursamma och intressanta hand utspelar sig. Jag sitter på stora mörken och Tobbe (chipettan) höjer upp till 11k i mitt pos med blinds 1500/3000 och tittar ner på AK off. Att bara syna och spela handen ur position vill jag inte göra och jag vill heller inte spela om en stor pott mot den ende spelaren som kan slå ut mig.

Jag vill vinna potten före floppen så jag höjer till 30k totalt och han börjar steka. Tillslut synar han och jag sätter honom på trap (AA) eller pocket (QQ-TT). Floppen kommer K Q J - En riktigt hemskt flopp... Men jag har ändå toppar och måste väl beta?? Inte kan jag check/folda bara för att jag sätter honom på ett möjligt set?? Jag bestämmer mig att beta ut 38k och han säger ganska snabbt Allin. Jag cry-synar mina sista 55k till och frågar "Har du JJ?" Japp, svarar han och slänger upp sitt set. Jag har då bara 4 outs kvar då jag behöver en Tia. Jag börjar skrika på den och turn ser ut att vara en tia men är en 9:a.. Bara ett kort kvar annars var jag ute på 15:e plats.. river 10! :D och Tobbe är fullkomligt whine-färdig då han bara lämnas med 25k kvar. Först gnäller han väldigt mycket på mitt spel men senare, när han dubblat upp ett par ggr så inser han att handen var väldigt svår att komma bort från. Jag borde nog att höjt mer före floppen, kanske till 45k så att jag bara har ett alternativ kvar på floppen. För min syn på floppen efter hans allin får jag rätt odds. Jag har 18% vinstchans och det kostar mig 55k för att vinna en pott på över 260. Aja, jag hade tur i den potten men det måste en bra pokerspelare ha ibland med :)

Efter det satt jag fint på över 200k när finalbordet satte igång. Razz hade också tagit sig till det. Redan i andra handen går Tobbe Allin och jag tittar ner på AA och ställer om. Han har QQ och får 4-tal. Rättvisan skipad kanske? Jag brydde mig i alla fall inte mycket alls om den suckouten.

Sedan åker Rasmus, utanför pengarna när han har KK mot AA allin pre.. Ingen splitt där inte -.- Men han hade 10% i mig så hoppades fortfarande på lite cash. Lite senare går Henke Allin med AQ på cut off och jag kollar först ner på ett äss och sen ett till och säger "Oj-syn! Och han är ute och vi är i pengarna.

På finalbordet delades det ut, inte mindre än 10 st AA! Helt sick var det! Med 5 kvar hade jag gått ner mig rejält efter att ha dubblat upp 2 halvshortisar. Hade cirka 100k precis som resten av bordet förutom Tobbe som hade nästan 300k. Då föreslog Jörgen en deal som gick ut på att alla utom Tobbe fick 4k direkt i fickan och Tobbe 6k. Sen spelade vi om ett super-weekend-paket som ettan skulle få och en Online SM-biljett som tvåan skulle få. Tillslut gick alla med på det och spelet blev mycket lösare.

Jörgen höjer till 40k på knappen och jag hittar AJ och kan inte vika så jag ställer in 110k och får syn av hans 77. Jag träffar inget och åker som 5:a men nöjd och glad för det var jag ändå. Jag inkasserade min största vinst hittils i poker och dessutom är jag helnöjd med mitt spel. Kan inte bli bättre! :)

Ikväll blir det mer poker. Är ju sista natten med gänget innan Dan flyttar ner till skåne.. Den kossan :'(

Aja, måste dra dit nu. De väntar på mig! Bye :)

Espace the Fate - 10 Miles Wide

Inga kommentarer: