lördag 28 juni 2008

VM-finalen 58

Just nu sitter jag och tittar på VM-finalen i fotboll från 1958 som sänds på svt. Matchen är mellan Brasilien och Sverige och det är Härenstam och Strömberg som kommenterar. Brasilien är så klart grymmast med Pelé och Garincha som leker med svenskarna. Ett par saker tycker jag är intressant att jämföra dagens fotboll med den för 50 år sedan. För det första är reglerna lite annorlunda. Det finns inga gula eller röda kort så spelet är mycket tuffare.

Dessutom så är det helt okej med hemmåtpass som målvakten får ta upp och det är en sak som stör mig lite grann. Sedan så vid avspark så var det 4 brassar i mittcirkeln :p Markeringsspelet existerar knappt så det finns mycket ytor att leka på för bra spelare. Försvarsspelarna tittar alldeles för mycket bollen tycker jag. Matchen är i alla fall snart slut och det står 4-2 till brassarna som tillslut kommer att vinna med 5-2 och ta sitt första VM-guld.

Ikväll ska vi äta lite snacks och kolla på en rulle med familjen. Sedan imorgon kommer hennes föräldrar hit och då kommer våra päron att träffas för första gången. Kan bli spännande^^ Sen när de åker hem följer jag med de tillbaka till Rönninge och stannar där till på torsdag då jag far hem igen. Så hejdå och hade bra!

Takida - Reason to cry

Inga kommentarer: