tisdag 7 augusti 2007

10a, 23.76$ .. besviken

Igår kväll/natt spelade jag en turnering och slutade som 10a av 706 spelare. Det var ett bra resultat då jag inkasserade nästan 24$ och nästan dubblade bankrullen. Men det känns ändå hemkt. Lika hemskt som det alltid gör när jag åkt ur sent i en turnering. För alltid är man sur på något. Antingen så har man klantat sig och är då förbannad på sig själv eller så har man haft otur och är då förbannad på grund av det. Igår var det en kombination av både dessa som avgjorde.


Jag tar det från början. Klockan 21.30 satte jag mig vid datorn och turneringen startade. 1.5k i startstacken, blinds 10/20 med 15min perioder. No limit shorthanded Texas Hold'em.

Jag hamnade på ett aggrobord och var därför tvungen att vänta in händer. Och eftersom jag var helt kortkall första halvtimmen fick jag se många ge bort marker till bättre spelare. Om man hade kunnat plocka upp några kort hade man lätt dubblat snabbt. Men icke. Jag tappade 1/3 av stacken innan jag körde en ganska farlig bluff som gick hem och upp på 2k. Sen fick jag A9hjäter och limpade med på Sb. Floppen kom : A 7 8 med två hjärter och jag halvpottar. En syn. Turn ett blankt kort och jag betade på. Han synade igen. Han var en tomte med mycket marker. River: hjärter 2 och jag ställer. Han blixtsynar och sedan muckar korten.

På bordet satt en galning som gick allin varje gång jag höjde i sen postion. Han hade en stor stack närmare 12k. Jag satt på 5k. Och när jag höjde upp med AJs på knappen fick jag nog då han ställde. Jag och han vände upp ankorna(22) men jag träffade ett ess på floppen och var uppe på 10k. Då fick jag AToff på Sb och gjorde en tveksam syn från en utg raise. Flopp 8 9 T och jag checkade. Han betade snabbt ut och jag bestämde mig för att miniraisa av 2 anledningar.

1. Det tvingar han att lägga om han missat.
2. Det skriker styrka.

Men till min förvåning får jag en allin mot mig. Bara nån tusing till och jag kanske tom ledde. Men när han vände upp 98 för floppat 2 par var det slut för mig. 7a på turn och chans för split men rivern var blank. Nere på 4k. Satt på knappen och fick AJ igen och höjde en bet från en aggrospelare. Han synade och floppen kom 2 J 2 och jag ställde och fick syn av J9. Min kicker stod sig och jag var nu på 12k och över avg stack.

Paus

Spelade upp mig till 17k innan jag fick KK utg +1 precis ITM( in the money). Utg höjde upp 3bb och jag återhöjde honom 7bb till. Han synade och floppen kom A T A och han checkade. Ruskigt farligt bord men jag contbettade ändå en en liten bet. Han synade. Turn: 9 och han checkar igen. Jag checkade bakom. River : T och han checkade igen. Jag betade minimum xD och han ställde mig. Jag hade sett han ställa tidigare när någon gjorde minibetar mot honom. Så jag följde min read och synade. Han hade QJ och jag vann en stor pott på 30k :) Sen så kom jag upp i 40k när en kille går allin på knappen med A8 som mosas av min AK på bb. Blindsen var 500/1k vid det här tillfället och jag låg 6a med 48 spelare kvar.

Jag spelade tight och snodde lite blinds bara och vara inte inblandad i nån stor pott förrns jag fick KK på Sb. En tight spelare på knappen limpade och jag höjde till 3k med blinds fortfarande 500/1k. Jag får oväntad syn av bb och även knappen synar. Flopp: As 6 Ks och jag betade halvpott och bad om att få omslag/syn av ett ess. BB la men knappen synade. Turn : Qoff och jag halvpottade igen - syn. River : 9off och jag gick allin. Han synade tillslut med A6 och jag var uppe på 90k och 3a i tureringen :D !

När jag hade 125k med blinds 1/2k fick jag AT bb och synade en raise från knappen. Flopp T 6 2 och jag checksynade en bet från hans sida. Turn Q och jag klencheckade. Han ställde in och jag synade omgående. Han hade tyvärr JJ och jag var nere på 80k igen :/ hata AT..
Men kom upp i 100k igen då jag fick KK utg och limpade. En till limpade innan knappen höjde till 6k. Jag funderar på att bara syn det var lite riskabelt så jag höjde tillbaka till 16k och knappen synade. Floppen kom 6-hög regnbåge så jag betade 15k och han la. Hade jag bara checkat floppen hade det varit för misstänktsam, plus att jag absolut inte ville att ett ess skulle dyka upp.

Sen tycker jag att jag spelade en hand fel. Fick AK på Sb och synade en 3bb raise från knappen. bb synade med. Floppen kom K J 6 off och vi checkade till knappen som betade halvpott. Här hade jag kunnat bara synat och kanske fått mer pengar ut honom men jag höjde trots det tillbaka och han la sig. Min plan var checkraise och det funkade men så här i efterhand eftersom floppen var så pass ofarligt hade jag bara kunnat syn.. eller? Har han QT och ett dyker upp på turn så kommer jag nog inte kunna slinka och losa halva stacken så.

Jag plockade jag upp Big chick(AQ) på BB då chippot på 150k på knappen höjde till 3bb. Jag hade ingen lust att slå om alls. Dåligt postion och mot turnerings största stack. Flopp: J 8 3 och jag checkade. Han betade minimum. Här tänker jag att han gör ett infobet så han ska få info! Så jag gjorde en stor raise som han synade. Turn K och jag betade ut 2/3pott och fick återsyn. River K och jag betade 37k i en pott på typ 85 och han la. Min read var rätt och jag var ny chip på 160k :) Det var då 13 spelare kvar i turneringen.

Då kom ett par hemska potter. Först fick jag A4klöver och höjde i position. BB synade med en stack på 100k. Flopp 5s 5 6s och han checkade till mig så jag betade ca halvpott. Han miniraisa mig och varje gång nån gör så mot mig tror jag jämt de minst har triss. Folk brukar spela set så har jag märkt. Men om han nu hade femman så hade jag ju outs så jag synade. Turn 2 och jag hade då även gutshot. Otroligt överraskande checkade han till mig som gladeligen tog ett gratiskort då potten var stor och ville defintivt inte bli checkraisad igen. River blanka ur och han pottade nu (85k) och jag var tvungen att lägga. Jag muckar korten men han visar 66 för floppad kåk. TUR att jag inte mina drag xD drog ju dött.. :P


Hemsk hand..


Nere på 100k fick jag AK på knappen och höjde som vanligt upp och som vanligt gick min motstånadre på 50k allin. Jag blixtsynade då det var 4-5ggr i rad som han gjort så då jag höjt på knappen. Han hade JT och jag var 62%-ig favorit på en 150k pott. Men med brädet: 3 6 T Q 7 var jag helt plötsligt nere på 50k och näst sist i turneringen med 10 kvar... :/ Här spelade jag fel. Någon kanske undrar varför då jag hade bäst hand men det kan jag säga dig. Att sätta halva stacken på spel med bara esshögt pre är ingen bra idé i det läge jag var i turneringen. Jag låg liksom delad 3a med ett par stycken till med liknande stack då jag lätt skulle kunna sitta ut innan de stora pengarna kunde rulla in. Så här såg prisstrukturen ut:

Topp 63 ITM

  • plats 27 -18: 12$
  • plats 18 -10: 24$
  • plats 9: 33$
  • Plats 8: 52$
  • plats 7: 74$
  • plats 6: 95$
  • plats 5: 116$
  • plats 4: 149$
  • plats 3: 194$
  • Plats 2: 302$
  • Plats 1: 529$ !!!


  • Och med tanke på min bankrulle på 24$ hade det vart värt att kanske inte spela nån hand alls(förutom de allra bästa så klart) och pulla sig till topp 6-7. Klart jag var ruskigt sugen på topp 3 men med pga bankrullen så spelade jag fel. Hade jag kommit 7a så hade kunnat spela den där turneringen om och om igen utan att behöva oroa mig men nu när jag har 45 istället för kanske 100$ så måste jag nästan prestera i nån av de följande gångerna för att det ska kännas bra. Och som MTT spelare krävs en stor bankrulle för att inte variansen. En stor bankrulle är nästan viktigare än att vara en bra turneringsspelare.


    Om du sätter ett turneringsproffs med liten bankrulle och en halvkass massmiljadär att spela samma turnerigen är det troligt att massmiljadären klonkar i nån enstaka och ändå går plus medan proffset gular pga av variansen i poker.



    Det här läste jag i en artikel i firstpoker och författaren har förmodligen rätt. Nån som tror nått annat? Jag åkte ur bara nån hand senare efter misslyckandet med AK. Fick QT i ruter på bb då storstacken (som floppade kåken mot mig) Höjde på knappen. Jag tog en syn och floppen kom 3 8 5 med två ruter och jag checkraise honom helt perfekt. Min raise på slutet var nästan precis pott och jag var allin. Han hittade synen med AKoff(???). Och jag var helt oväntat favorit. Men turn och rivern blankade ur och jag åkte som 10. Illa.. Fast å andra sidan är det min bästa placering hittils i en så här stor turnering. Jag kom iaf bättre än knappt 700 spelare. Alltid nått, men är ändå grymt besviken.. men men. Nästa gång ska jag jag inte göra samma misstag!


    Nu tror jag att jag ska sova. Orkar inte spela nått nu. Var sugen på en till turre ikväll med men eftersom jag hade match, grillade med familjen, snackade med Simon och pratade med Dan i nallen och skrev blogg så vart det ingen tid över till det.. Imorrn istället :) Btw, så vart det 3-3 i matchen hemma mot VIK. Vi var det bättre laget men lyckades inte vinna ändå.. Jukka dampa loss och fick deras bästa spelare ur balans genom att fälla honom i ett friläge. Han klarade sig otroligt nog med bara gult kort som tur var :P

    Hade gött! :)

    Billy talent - The Ex

    2 kommentarer:

    Anonym sa...

    hmm, jadu... itm med mycket pengar tycker jag att man ska låta dom med små stackar spela ut sig först, o sen när man själv är typ sist o den enda med "lite" pengar ska man först o främst försöka överleva(om nu blindsen tillåter det) genom att endast spela riktigt bra händer, sen väntar man ut dom andra så mycket som möjligt.. det här ger turen så lite inslag som möjligt om man bara vill öka upp sin bankrulle så mycket som möjligt, vilket vore min taktik.. // jukka "fold" leinonen

    Tiltmaster sa...

    Jag tycker du har helt rätt med tanke på min bankrulle. Men det här tänkte jag inte på då. Och när han gick allin för 5e gången tyckte jag att AK var tillräckligt bra att syna med.

    Men hade jag haft en stor bankrulle och verkligen bara gick för 1a pris skulle jag göra samma spel igen. Vilket kommer vara nästa gång :)