lördag 15 september 2007

Poker med Nv05

Jag hann med lite poker trots allt igår. Efter det var slut i pingst skyndade jag mig över till Lillviks hus i Näs där de väntade på min ankomst. Vi var 8 spelare och jag hamnade precis till höger om Jukka. Ingen drömposition men den fick funka. 1k startstack och 10/20 blinds. Men med rätt konstig prisstruktur. Topp 3 fick sås varav 3an tillbaka sin insats, 2an dubbla insatsen och ettan så klart resten.

Crazy game of poker var det och efter bara ett par händer så var vi 6 kvar. Jag hade lyckats dubbla stacken med AQ och Jukka hade också fått tag på en god markerstapel. Johan och Eric var lite shorta och Ante och Danne låg i mitten. Ante bluffa snabbt ut sig men Johan hängde i länge. Men han gjorde ett par mycket konstiga spel bland annat så checka han ner triss i äss på rivern mot Jukka. Jukka hade topp 2 och hade kunnat losa mycket mer marker.

En lite irriterande pott som jag spelade mot Jukka hade jag 2-3 i sb. Blindsen var 30/60 och alla la sig till mig. Jag synade med och Jukka checkade ner. Flopp 9 2 3 med två klöver. Jag checkade och han betade pott. Min plan var att syna flop och sen checkhöja på turn då jag inte alls var rädd för färgdraget. Turn klöver 5 och jag checkade igen. Nu betade Jukka 100 och visste att om jag höjde här skulle det se ut som om jag hade färgen så synade bara med igen. Men till min fasa kom ett till klöver på rivern.. jag checksynade hans bet på 100 och hade visat T7off med 7an i klöver -.- Ska han bluffa så måste han göra det ordentligt. I det här fallet sparade pengar genom att göra små betar.

Eric tog en fin pott och var nu två i chips efter mig. Jag slog ut Johan med AK mot KQ och nu började kriget på bubblan. Alla tightade till sig utom jag som började stjäla hur mycket som helst. Jukka spelade allin/fold poker trots hyfsad stack. Han ville tydligen inte spela efter floppen mot mig :) Danne spelade bara bra händer och blindade ner sig. Eric spelade klart bäst av mina resterande motståndare och jag hade väldigt svårt att sätta honom på en hand.

How would YOU play it?
Du får 88 på small blind och Danne före dig limpar in för 200. Eric tar och höjer ytterligare 500 och vad gör du? Hoppas du inte svarat än för innan du kan svara måste du få veta att Eric hade ca 2k när potten startades och jag hade 2.8k. Syna i det här läget kan vi inte pga position efter flopp så valet står mellan Allin eller fold. Det som talar för fold är att du anser dig bättre än dina motståndare och kan väntar på ett bättre läge än troligt 50/50. Det som talar för Allin är att det ligger mycket döda pengar i mitten och att Eric skulle lägga många händer som AT/KQ efter han skulle inte ville gå allin för att sina marker precis innan pengaplaceringarna. Jag vet i ärligheten namn i vad som är rätt spel här. Men antagligen fold men trots det så tryckte jag på och Jukka och Danne la sig som förväntat men Eric synade med AK och med både äss och kung på bordet var jag nere på 700 .. Mellanparen är de svåraste händer att spela i turneringar.

Men bara handen senare dubblade jag upp mot Eric och sen snodde jag lite till och var typ knappt 2k igen. Danne hade ni hunnit blivit riktigt short och med bara 500kvar och bb med blinds 100/200 så synade han när Jukka ställde honom med 76s. Jukkas QQ såg bra ut pre men med två sexor på flop så var de inte lika bra längre. Jukka blev aningen tilt av det ;)

Då kom en sjuk pott. Jag satt på bb med Q5off och Jukka började ta fram raisar marker och jag sa "ska du inte ställa på en gång din tomte?" Han kollade på sina kort igen och såg ut att kasta dem innan han ångar sig och ställer in. "Okej då!" svarar han surt. Danne med bara några hundra mindre går också allin och Eric som har båda täckta går också med! Jag lägger mig så klart och min plan funkade perfa. Jukka och Eric visade båda AKoff och Danne visar ankorna,22. Som stod sig! Inga fler äss eller kungar syntes till och Danne mer är tripplade upp och lämnade Jukka short, haha. Jukka åkte sen ut som 4a med A6 mot Dannes A4 xD Han hade lite otur den här kvällen men han spelade som en tomte så han förtjänade det.

ITM och spelet ändrades från att ha varit riktigt tight till mega löst och det var framförallt Eric som blev galen. Han gick allin hela tiden och jag tappade pott efter pott. Vek bland annat KJs på bb då Eric limphöjt mig allin. Han sa sen att han hade ett dåligt äss. Jag hade typ bara 1200-1300kvar men Danne synade ner Erics allin med A-högt som vann och jag det var headsup dags.
Jag hitttade första bästa äss och dubblade och sen var det bara att se alla floppar och beta när jag såg att han var tom. Jag snodde mig upp till knapp chippo då jag fick AA. Nu skulle det avgöras och jag limpade in för 300. Han höjde till 600 och eftersom han varit passiv preflop visste jag att han hade nått bra. Så jag höjde ytterligare 1k och han gick allin. Han hade TT och inga tior på bordet så vinsten var min :) Härligt.

2st raka vinster nu hos Lillvik. Undrar om jag får vara med nå fler gånger ;)

Ikväll ska det bli riktigt skoj. Kl 18 blir det bowling med gänget och sen ska vi till Baptist och ha movienight! Jag ska kicka rumpa i bowlingen och sen moffa i mig godsaker och se på nå bra film. Den här kvällen kan ju inget än att bli bra! Ska pysa nu,

Take care!

Fonky Fresh - Tack för tiden

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hannes, som du mycket väl vet ska man anpassa sitt spel efter motståndarna.. Angående A-K mot Danne o Eric, så var det min mening från första början att ställa in, så dina ord påverkade inte ett dugg förutom att kanske hjälpa till med skådespelet.. Sen har man ju inte spelat på ett bra tag så alla tomtigheter i övrigt kan mycket väl stämma^^
//JP

Anonym sa...

"Ska han bluffa så måste han göra det ordentligt. I det här fallet sparade pengar genom att göra små betar."
:O
//JP

Tiltmaster sa...

jaa man ska helt klart anpassa sig. Så vad gjorde du? du lira tight som alla andra xd. hehe okej, synd hade vart fint om jag fick dig att gå allin :)

Jaa. Om du ska bluffa så kan du inte beta lite hela tin. Jag synar ju ner även fast jag är tom pga av min nyfikenhet ju! Inte sant? :)

Ja, du måste spela mycket nu så du vänjer av dig med tomtigheter ;)