tisdag 8 april 2008

En helt otrolig sportkväll

Wow, vilken kväll och vilka matcher!

Kvalserien:
Efter en trevligt heldag i Stockholm med klassen där jag träffade både Katta och Fisken, åt kinabuffé och var på studiebesök på ett tidningstryckeri i Akalla och på Zenit, SIDA så kom jag hem och slog på radiosporten på högsta volym och började följa matchen som hade blivit kallad "tidernas daladerby". Självklart pratar jag om den avgörande, näst sista matchen i kvalserien mellan Sveriges kanske två mest anrika hockeyklubbar, Brynäs och ärkerivalen Leksand. Innan matchen såg den sjukt jämna tabellen ut så här:

1. Malmö 15p
2. Rögle 15p
3. Brynäs 13p
4. Mora 13p
5. Leksand 12p
6. Västerås 3p

Matchen började mycket, mycket jämnt med ett par lägen åt båda håll men efter den första perioden var det fortfarande mållöst. Men i andra perioden tog Brynäs över direkt och efter 3.15 lyckades Daniel Widing i ett powerplay ge oss det grymt viktiga ledningsmålet framspelad av Micke Lind och Nicholas Angell. Sedan fortsatte Brynäs att tugga och hade bud på fler mål, även Leksand hade sina chanser att göra mål men de misslyckades med det och 1-0 ledningen för Brynäs stod sig till andra pausen.

I sista perioden fick Leksand bättre och bättre och större och större press på Brynäs men trots det kom de inte närmare än ett stolpskott. Istället satte först Andreas Dackell och sedan Micke Lind varsitt mål i öppen kasse då Leksand tog ut sin NHL-meriterade målvakt Ed Belfour i slutet av matchen och slutresultatet 3-0 var ett faktum. En mycket härlig vinst som tog Brynäs till tabelltoppen med 16p och skickade samtidigt ner Leksand tillbaka till Allsvenskan. Detta eftersom Rögle och Malmö bara fick med sig varsin poäng från deras möte i Skåne som slutade 4-4. Mora spöade inte helt oväntat VIK med 5-0, trots storspel av deras unga målvakt Johan Thalberg och har även dem 16p fast med sämre målskillnad än de andra tre lagen på 16p. Så här ser tabellen ut efter dagens omgång:

1. Brynäs 16p +10
2. Malmö 16p +6
3. Rögle 16p +4
4. Mora 16p +1
5. Leksand 12p +3
6. Västerås 3p -24

Brynäs har alltså allting i sina egna händer och allt som behövs för att Elitseriekontraktet ska klaras är en vinst mot VIK och det ska förhoppningsvis inte bli några problem. Men man vet aldrig, bara för ett par omgångar sen vann faktiskt VIK mot Malmö med 2-1 så allt kan hända. "It aint over til the fat lady sings"

Jag måste självklart se matchen då den spelas i Västerås, jag och min kära storebror Simon tänker åka in. Men när jag skulle boka biljetterna idag så var det nå error på sidan, men det går nog imorgon får vi hoppas. För det här är en match jag inte får missa :)

Champions League:
Efter den otroligt spännande hockeymatchen var slut på radion stängde jag av och gick till Tv soffan. Jag la mig där och slog på 6an där den sista kvartfinalen mellan Liverpool och Arsenal spelades. 1-1 var resultat i den föregående matchen på Emirates Stadium och mitt Arsenal behövde alltså antingen vinna med 1-0, 2-1 ,3-1, 3-2 eller spela 2-2 eller 3-3 för att gå vidare till Semifinal. Vid 1-1 skulle matchen gå till förlängning. Och det började bra för Arsenal som redan efter 16 minuter hade tagit ledningen genom Diaby och dominerade fullständigt innan Liverpool på en hörna lyckades kvittera med hjälp av pannan på den finlänske mittbacken Sami Hyypä. Efter det målet förändrade matchen helt karaktär och Liverpool tog över. 1-1 stod sig i halvtid men i den 69:e minuten tog Liverpool ledningen genom ett underbart fotbollsmål av Fernando Torres då han i utkanten av straffområdet vände upp och placerade bollen i borte krysset, helt otagbart för Almunia i Arsenal målet.

Direkt efter Liverpools ledningsmål agerade Wenger på Arsenal bänken och skickade in Teo Walcott i spel. Det lönade sig då han med ett otroligt snyggt förarbete spelade fram Adebaylor till 2-2 målet. Så här gick det till:

"Walcott hämtar upp bollen just utanför eget straffområde och sätter full fart. Han håller undan Alonsos tackling samt Aurelios hockeyinterferens och fortsätter. Mascherano tar i för hela Pamplonas när han löper tillbaka, men hänger inte med Walcott som dessutom undviker Hyypiä och den vindsnabbe Arsenalspelaren hittar förbi en halkande Skrtel till Adebayor som sätter 2-2 i den 84:e minuten"

Woohoo skrek jag i Tv soffan men jag hann inte mer än sätta mig ner igen innan DET hände. DET som inte fick hända, Liverpool fick straff! Direkt från avspel sätter ny insatte Liverpool spelaren Babel fart mot straffområdet och när han kliver in i detsamma blir han tveksamt ryckt i armen och faller så klart som en sten. Den svenska domaren Peter Fröjdfält tvekar dock inte utan blåset i pipan. En stencool Gerrard lägger upp bollen på straffpunkten och drar sedan bollen hårt upp till vänster och bollen hittar nätmaskorna. På tilläggstid kontrar sedan också Babel in 4-2 och Liverpool går vidare till Semifinal. Trots att jag är ett stort Arsenal fan kan jag inte låta bli att imponeras av Gerrards agerande i den pressade situationen. Han slog den ju säkrare än Ronaldinho gör i sina bästa stunder..

Helt sjukt avslutning på matchen var det. Men jag kan inte fatta hur Arsenal lät Liverpool vända två gånger, särskilt den sista gången. Jag säger det igen "It aint over til the fat lady sings"

Nu ska jag gå och lägga mig, men avslutar med lite broken english :)

"I am a man who likes to have my balls in the air"
- Svensk affärsman

Inga kommentarer: