torsdag 3 april 2008

"Stop and Go" - Den ofelbara bluffen

En rätt bra bluff som de allra flesta turneringspelare har i sin arsenal är "stop and go"-bluffen. Det är en nödbluff som går ut på att när man är shortstackad i en turnering och sitter ur position (troligen på någon av mörkarna) och någon höjt i sen position och du inte har en tillräckligt stark hand för att gå Allin för värde då din motspelare troligen måste syna på grund av pottoddsen du ger honom. Så istället för att höja Allin eller lägga sig synar du och går sedan Allin oavsett flopp. Gärna ska Allin-satsningen på flopp motsvara ett pottbet för att vara så effektiv som möjligt. Din motståndare har nu sett mer än halva handen (5 av 7kort) och om han inte träffar handen, vilket han bara gör 1 gång av 3 då han har två oparade kort, så tvingas han ofta lägga sig. Hade du istället ställt preflop hade hans range av synhänder varit betydligt mycket större.

Jag fick se den här bluffen för första gången under andra säsongen av swedish poker challenge och har sedan dess, när tillfället funnits provat bluffen och det har funkat hyfsat bra vad jag minns. Ändå fram till mina två senaste försök, då jag först blev synad av underpar till 2 överkort på helfärgad flopp (no flushdraw) och sedan nyss, så fick jag syn av AK på bräde T 6 3 då jag själv hade KJ och satte honom innan flopp på AQ...

Så om ni inte är bekanta med den här bluffen så testa den, och se hur någon supertomte/superproffs kommer syna ner er med högre kort än dina ;)

Imorgon får jag äntligen träffa Älsklingen igen och vi ska tillbringa helgen tillsammans <333 Godnatt!

"In case of fire... Expose yourself at the window"
- Hotell i Finland

Inga kommentarer: